تبلیغات
فقط یک فرقه بر حق است - مقصود از مصحف فاطمه (س) چیست؟

قالب وبلاگ

Free Template Blog

قالب بلاگفا

قالب پرشین بلاگ

قالب میهن بلاگ

قالب جوان بلاگ

قالب ایران بلاگ

قالب رویا بلاگ

قالب پرشین بلاگ

قالب بلاگ وب

حرفه ای ترین قالب های وبلاگ

ابزار وبلاگ نویسی

مرجع راهنمای وبلاگ نویسان

سفارش طراحی اختصاصی قالب وبلاگ

تم دیزاینر

صفحه نخست

تماس با ما

لینك آر اس اس

آرشیو مطالب

ایمیل ما

طراح قالب

:: صفحه نخست
::
تماس با ما
::
ایمیل ما
::
لینك آر اس اس
::
آرشیو مطالب
::
طراح قالب


با برگزاری مناظره بین شیعه و سنی برای بررسی اختلافات موافق هستید؟





نویسندگان :
:: سید ذبیح الله موسوی
:: محمد رحیمی دادگریان
:: سید ذبیح اله موسوی

آمار بازدید :
آمار بازدید :
:: تعداد مطالب :
:: تعداد نویسندگان :
:: آخرین بروز رسانی :
:: بازدید امروز :
:: بازدید دیروز :
:: بازدید این ماه :
:: بازدید ماه قبل :
:: بازدید کل :
:: آخرین بازدید :



اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم - اللهم العن قاتلی فاطمة الزهرا - السلام علی الحسین - الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة مولانا و مقتدانا امیرالمومنین علی بن ابی طالب صلوات الله علیهم اجمعین




" " "


پیام مدیریت وبلاگ : اللهم العن قاتلی فاطمة الزهرا سلام الله علیها .

مقصود از مصحف فاطمه (س) چیست؟
مرتبط با :


به نقل از بخش پاسخ به شبهات وهابیت پایگاه اطلاع رسانی حج در پاسخ به سؤال « مقصود از مصحف فاطمه چیست؟ آیا خبر مصحف فاطمه در منابع شیعى حكایت از تحریف قرآن موجود دارد؟» یاداشتی تدوین كرده است كه متن آن را تقدیم مخاطبان گرامی می‌كنیم:

كلمه «مُصْحَف» در لغت به معنای مجموعه برگه‏هایی گردآمده میان دو جلد است كه امروز «كتاب» خوانده می‏شود. بنابراین، مصحف فاطمه (س) به معنای كتاب فاطمه (س) است. برخی از روایات اهل سنت به چنین كتابی اشاره و راویانی مانند ابیّ بن كعب وجود كتابی را نزد آن حضرت (س) تأیید كرده‏اند.

روایتهای فراوانی درباره ماهیت این مصحف در منابع شیعی یافت می‏شود. در این احادیث به ویژگیهای محتوا، حجم، زمان و چگونگی نگارش این مصحف اشاره شده است. البته در نگاه نخست اختلافاتی میان برخی روایات دیده میشود كه آنها را با كمی دقت میتوان توجیه كرد. این روایات مطالب مصحف را با مطالب قرآن متفاوت دانسته‏اند و بر پایه شماری از آنها مطالبی مانند وصیت حضرت فاطمه (س) مصیبت‏های فرزندان آن حضرت (س) در طول زمان‏، پیشگویی رویدادهای آینده‏ و نام پادشاهانی كه بر زمین حكم خواهند راند، در آن نوشته شده است.

دسته‏ای از روایات نیز این مصحف را دربردارنده همه احكام حلال و حرام می‌دانند؛ حتی حكم عملی كه حدش «نصف شلاق» است. بر پایه پارهای از احادیث، امام صادق (ع) حوادث تاریخی مانند ظهور زندیقان را پیشگویی و گفتارش را به مصحف حضرت زهرا (س) مستند میكند.
بنابراین، روایات با یكدیگر ناسازگار نیستند و هر یك از روایتها به بازگویی بخشی از محتوای مصحف می‌پردازد.

زمان و چگونگی نگارش‏
مهم‏ترین مسئله درباره این مصحف زمان و چگونگی نگارش آن است و مسئله ارتباط حضرت زهرا (س) با جبرئیل و دیگر فرشتگان الهی در همین جا مطرح می‌شود.
در چند روایت، درباره كیفیت نگارش آن چنین آمده است كه پیامبر اكرم (ص) مطالب را املا می‏كرد و حضرت علی (ع) آنها را می‏نوشت.

بنابراین، سبب انتساب مصحف به حضرت فاطمه (س) نگاهداری ایشان از آن كتاب یا واسطه‌بودن آن حضرت برای رسیدن برخی از مطالب به دست علی (ع) است. برخی از روایات نیز مصحف را املا و وحی مستقیم خداوند بر حضرت زهرا (س) دانسته‏اند.
بر پایه دیگر روایات، خداوند بعد از وفات پیامبر اكرم (ص) ، فرشته‏ای نزد حضرت زهرا (س) می‏فرستاد تا او را در غم پدرش دلداری دهد، وی را از جایگاه رسول خدا در بهشت آگاه سازد و با او درباره مطالب گوناگونی گفت‏وگو كند. حضرت فاطمه (س) سخنان آن فرشته را برای حضرت علی (ع) باز میگفت و آن حضرت (ع) آنها را می‌نوشت. روایتی این فرشته را جبرئیل خوانده است.

در توجیه این احادیث كه به ظاهر با هم ناسازگارند می‏توان گفت كه خداوند به واسطه فرشته‏ای از فرشتگان خود به نام جبرئیل با آن حضرت سخن گفته است.

توجیه دیگر اینكه فاطمه زهرا (س) یك مصحف داشت. درونمایه بخشی از این كتاب، مطالب دریافتی از پدرش و محتوای بخشی دیگر از آن مطالب جبرئیل بود.

پرسشی كه در اینجا مطرح می‌شود این است كه مسلمانان معتقدند كه پیامبر اكرم (ص) خاتم انبیا بوده و پس از وفات آن حضرت ارتباط زمین و آسمان (وحی) منقطع شده است. بنابراین نازل‌شدن فرشته بر حضرت زهرا (س) وگفتوگویش با آن بزرگوار چگونه توجیه میشود؟

بر پایه آیات قرآن ارتباط خداوند با كسانی جز پیامبران از راه ارسال فرشتگان و وحی نیز امكان‏پذیر است؛ چنانكه آیات بسیاری از ارتباط فرشته با حضرت مریم (س) سخن می‏گوید و خداوند ارتباط خود را با مادر حضرت موسی (ع) ‏ وحی می‏خواند.

چنانچه این ارتباط با زنانی مانند مادر موسی (ع) و حضرت مریم (س) امكانپذیر باشد، وقوع آن درباره حضرت فاطمه زهرا (س) كه پیامبر اكرم (ص) ایشان را سرور همه زنان در همه زمان‏ها میخواند دور از ذهن نیست. معنای انقطاع وحی و قطع ارتباط زمین و آسمان پس از پیامبر اكرم (ص) از میان رفتن ارتباط خداوند با فردی در جایگاه پیامبری و مأمور بودن به ابلاغ است نه قطع ارتباط زمینیان با خداوند و فرشتگان. بر پایه روایات شیعه گونه ای از ارتباط میان امامان معصوم و خداوند وجود دارد. همچنین كسانی در روایات اهل سنت «مُحَدَّث» خوانده شده‏اند. «محدّث» یعنی كسی كه با فرشتگان الهی به شیوهای ارتباط دارد و از آنان حدیث دریافت می‏كند.

جای مصحف
این مصحف بر پایه روایات شیعه در زمان‏های گوناگون نزد امامان معصوم (ع) بوده، از امامی به امام دیگر رسیده و جز آن بزرگان كسی بدان دسترسی نداشته است و امامان با استفاده از آن به پیشگویی رویدادها و بیان احكام می‌پرداخته‌اند.


نوشته شده توسط سید ذبیح الله موسوی در شنبه 24 فروردین 1392

نظرات ()

:: دهه کرامت مبارک
:: تجویز امام رضا علیه السلام به آیت الله بهجت
:: توصیه های آیت الله بهجت برای بخت گشایی
:: با گفتن این ذکر، در دنیا و آخرت با اهل بیت(علیهم السلام)باشیم
:: امام خمینی (ره) : آل سعود وارثان ابی سفیان و ابی لهب و رهروان یزیدند
:: بیانات آیت الله وحید خراسانی به مناسبت سالگرد تخریب بارگاه ائمه بقیع (علیهم السلام)
:: پیام مهم حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی به سایت بازسازی بقیع
:: السلام علی الائمة البقیع
:: خنده هاشمی رفسنجانی از یک دعوای فیزیکی
:: کاریکاتور/مناظره داغ انتخاباتی...!
:: تصاویر منتشر نشده آیت الله مکارم شیرازی
:: سخن زیبای امام علی(ع) درباره بعثت پیامبر(ص)
:: یکی از منحصربفردترین ستادهای تبلیغات
:: مردم ایران با صدای شجریان افطار میکنند یا...؟
:: حجاب دختری مثل پری در دیدار با رهبر انقلاب
:: تصویر قدیمی از سردار قالیباف
:: مبعث مبارک
:: بیست و هفتم رجب
:: تنها راه ساختن ایران روی آوردن به فرهنگ جهادی است
:: از هدایای تروریست‌ها برای حوریان تا ساخت تندیس یزید

:: لیست کامل مطالب ارسالی


ما محبین اهل بیت رسول الله هستیم
سر میدهیم ولی زیر بار زور و منت نمی رویم، این را از رهبرمان آموختیم
در مذهب ما کلام حق نام علیست

و تنها جرم ما مذهب ماست

ما شیعه هستیم
مدیر وبلاگ: سید ذبیح الله موسوی


:: حرفه ای ترین قالب های وبلاگ
:: هواداران دکتر قالیباف
:: آسمان آبی
:: چوپان دروغگو
:: سلام بر مظلومیت علی (ع)
:: حضرت عباس علیه السلام
:: حامیان جمهوری اسلامی
:: یک وبلاگ کامل
:: فاروق
:: رجعت حق
:: ما با ولایت زنده ایم
:: فتنه اموی
:: یک دانشجوی 22 خردادی((انقلابی))
:: ولایت عشق
:: جوینده رستگاری
:: یالثارات الحسین
:: حرم وصال
:: طلبه جهادی
:: آزادی

:: لیست کامل پیوندها



:: شهریور 1392
:: مرداد 1392

:: لیست کامل آرشیو ماهانه

:: آخر الزمان
:: استفتاء (پاسخ به سوالات دینی)
:: اشعار علوی
:: اشعار مهدوی
:: بانک تصاویر
:: بانک صوتی
:: پاسخ‌های کوبنده
:: پایگاه ها
:: پخش شبکه های ماهواره ایی
:: پیشگویی منجم یهودی درباره ظهور م.ح.م.د
:: تاریخچه پرده كعبه
:: تحریف در صحیح بخاری+تصویر
:: تشیع در ایران
:: تعجب یزید از وفاداری حضرت ابوالفضل العباس
:: حراستِ بیت‏ المال از دیدگاه علوی
:: حقیقت معاویه
:: چرا حضرت زهرا (س) شبانه دفن شد؟
:: دحو الارض
:: درباره سفیانی
:: دستورالعمل قرآنی آیت الله قاضی
:: زندگینامه ام البنین (س)
:: سخنی با ابن جبرین1
:: سخنی با ابن جبرین2
:: شهادت حضرت فاطمه (س)در روایات اهل سنت
:: شهدای كربلا
:: شیعه از زبان محمد تیجانی سماوی
:: صلواتهای پر فضیلت
:: ضریح صحیح!
:: فضایل و معجزات امام علی (ع)
:: قرآن کریم با ترجمه فارسی و لاتین
:: کتاب موبایل
:: مراجع و علماء
:: مسجد قبه الصخره، مسجدالاقصی نیست
:: مطالعه روزنامه های امروز
:: معرفی و دانلود کتاب
:: مناظره امام حسین (علیه السلام) با عمربن الخطاب
:: مباحث اعتقادی
:: نرم افزار مذهبی ویژه تلفن همراه
:: نقد عملکرد و عقاید وهابیت
:: وصیت‌نامه حضرت علی(ع)
:: وهابیت و بازگشت به عصر جاهلیت

آبر برچسب ها

ضریح کربلا عتبات عراق ایران قم شبهات عاشورا امام حسین

صفحه نخست | ایمیل ما | لینك آر اس اس | آرشیو مطالب | طراح قالب

Powered By mihanblog.com Copyright © 2009 by http://shia-online.mihanblog.com
Design By : wWw.Theme-Designer.Com